Bilde fra prduksjon av bildebok. Fotograf: Inger Lise Sveen Rønstad |
Hvordan
kan man jobbe med digital kompetanse i kunst og håndverksfaget etter 7. trinn
ut fra egne erfaringer med bildebok?
I henhold til
læreplanen (LK06) står det blant annet at elevene etter 7.trinn skal kunne:
-bruke
fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i
bilder både med og uten digitale verktøy
-fotografere
og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
Videre står det skrevet
om kunst og håndverk, formål: «Kunnskap
om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter som fungerer,
og for å framføre visuelle budskap på en hensiktsmessig måte. Kunnskapen kan
bidra til personlig utvikling som er en forutsetning for målrettet kreativ
idéutvikling, visuell kommunikasjon og produksjon.» Det vil si at ikke bare
skal eleven lage et produkt, men også kunne bearbeide det til et produkt som
formidler et budskap. Kunnskap om bilder og bildearbeid er viktig for å kunne
klare å presentere produktet mest mulig hensiktsmessig og til det formålet det
var ment til.
Ungdommen i dag er ofte
opptatt av og benytter seg av ulik teknologi daglig. De aller fleste ungdommer
har til en hver tid tilgang til mobiltelefon eller pc hele tiden. Og de har
anledning til å opparbeide seg kompetanse på dette. Det er derfor viktig at vi som kunst og håndverkslærere
tar med oss denne interessen inn i faget og lærer elevene de bruksområder som
er nyttige. Det står også skrevet i boka «Kunst håndverk teknologi og design» (Janne Lepperød m.fl.
2013) at ungdommen bruker mye av sin tid på å produsere og kommunisere medieuttrykk
med den teknologien de har tilgjengelig. Det vil si ved hjelp av pc,
mobiltelefon, digitalt kamera og digitale tegnebrett. Det er viktig å møte
ungdommen der de er og med den interessen de har.
I arbeidet mitt med den
digitale bildeboken hadde vi anledning til å velge ulike teknikker vi ville
arbeide i, men det var et krav at vi skulle velge utsnitt, form, farger og
redigere bilder i et fotoredigeringsprogram. Denne kunnskapen bidrar til at man
som lærer selv har fått opparbeidet noe kompetanse på feltet og kan videreføre
dette ut til klasserommet. Og da kan møte elevene på en arena som de allerede
er kjent med og som mest sannsynlig interesserer dem. Noe som igjen kan skape
en ny interesse for et fag, som ofte er blitt oppfattet som et sy, strikke
eller trearbeidsfag.
I undervisningen kan
elevene for eksempel bruke et bilde. Det kan brukes et fotografi eleven selv
har tatt eller skanne et bilde som eleven har laget, og deretter arbeide videre
med det i et fotoredigeringsprogram. Elevene må få lære om viktigheten ved god
planlegging og hensikten med bildet.- Til hvilket formål skal det brukes?
Hvilke elementer er viktig? Hvorfor velger jeg (eleven) akkurat dette
bildet/utsnittet/ farger? Stemmer sluttproduktet med det jeg vil formidle?
Farger, utsnitt og
perspektiv er ting som elevene med fordel kan lære mer av, og som ikke nødvendigvis
er noe de har så god kunnskap om. Selv om de kan bruke mye av utstyret teknisk,
er det viktig å lære hvordan valgene de gjør har påvirkning på resultat og
andres oppfatning av produktet.
Kilder:
Lepperød, Janne; Kallestad, Trude; Gilje, Øystein (2013). Kunst håndverk teknologi og design.
Bergen: Fagbokforlaget
Utdanningsdirektoratet.
Læreplan i kunst og håndverk. Hentet
ut 07.11.15: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Hele/Formaal
Utdanningsdirektoratet.
Læreplan i kunst og håndverk-
kompetansemål. Hentet ut 07.11.15: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=372029323&kmsn=189205472