lørdag 7. november 2015

Didaktisk del knyttet til bildebok



Bilde fra prduksjon av bildebok. Fotograf: Inger Lise Sveen Rønstad

Hvordan kan man jobbe med digital kompetanse i kunst og håndverksfaget etter 7. trinn ut fra egne erfaringer med bildebok?

I henhold til læreplanen (LK06) står det blant annet at elevene etter 7.trinn skal kunne:
-bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
-fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt

Videre står det skrevet om kunst og håndverk, formål: «Kunnskap om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter som fungerer, og for å framføre visuelle budskap på en hensiktsmessig måte. Kunnskapen kan bidra til personlig utvikling som er en forutsetning for målrettet kreativ idéutvikling, visuell kommunikasjon og produksjon.» Det vil si at ikke bare skal eleven lage et produkt, men også kunne bearbeide det til et produkt som formidler et budskap. Kunnskap om bilder og bildearbeid er viktig for å kunne klare å presentere produktet mest mulig hensiktsmessig og til det formålet det var ment til. 

Ungdommen i dag er ofte opptatt av og benytter seg av ulik teknologi daglig. De aller fleste ungdommer har til en hver tid tilgang til mobiltelefon eller pc hele tiden. Og de har anledning til å opparbeide seg kompetanse på dette.  Det er derfor viktig at vi som kunst og håndverkslærere tar med oss denne interessen inn i faget og lærer elevene de bruksområder som er nyttige. Det står også skrevet i boka «Kunst  håndverk  teknologi og design» (Janne Lepperød m.fl. 2013) at ungdommen bruker mye av sin tid på å produsere og kommunisere medieuttrykk med den teknologien de har tilgjengelig. Det vil si ved hjelp av pc, mobiltelefon, digitalt kamera og digitale tegnebrett. Det er viktig å møte ungdommen der de er og med den interessen de har.

I arbeidet mitt med den digitale bildeboken hadde vi anledning til å velge ulike teknikker vi ville arbeide i, men det var et krav at vi skulle velge utsnitt, form, farger og redigere bilder i et fotoredigeringsprogram. Denne kunnskapen bidrar til at man som lærer selv har fått opparbeidet noe kompetanse på feltet og kan videreføre dette ut til klasserommet. Og da kan møte elevene på en arena som de allerede er kjent med og som mest sannsynlig interesserer dem. Noe som igjen kan skape en ny interesse for et fag, som ofte er blitt oppfattet som et sy, strikke eller trearbeidsfag.

I undervisningen kan elevene for eksempel bruke et bilde. Det kan brukes et fotografi eleven selv har tatt eller skanne et bilde som eleven har laget, og deretter arbeide videre med det i et fotoredigeringsprogram. Elevene må få lære om viktigheten ved god planlegging og hensikten med bildet.- Til hvilket formål skal det brukes? Hvilke elementer er viktig? Hvorfor velger jeg (eleven) akkurat dette bildet/utsnittet/ farger? Stemmer sluttproduktet med det jeg vil formidle?

Farger, utsnitt og perspektiv er ting som elevene med fordel kan lære mer av, og som ikke nødvendigvis er noe de har så god kunnskap om. Selv om de kan bruke mye av utstyret teknisk, er det viktig å lære hvordan valgene de gjør har påvirkning på resultat og andres oppfatning av produktet.


Kilder:
Lepperød, Janne; Kallestad, Trude; Gilje, Øystein (2013). Kunst håndverk teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget

Utdanningsdirektoratet. Læreplan i kunst og håndverk. Hentet ut 07.11.15: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Hele/Formaal

Utdanningsdirektoratet. Læreplan i kunst og håndverk- kompetansemål. Hentet ut 07.11.15: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=372029323&kmsn=189205472